torsdag 5. august 2010

I dag har jeg bakt litt

I dag har jeg brukt deler av dagen til å bake, det ble både fletteloff og blåbærboller. Dette er populært bakeverk hos oss og nå er det om og gjøre å få noe av dette i fryseren før det blir spist opp.


Oppskrift til 2 stk fletteloff:
3 ss smør
5 dl melk
50 gram gjær
1 ts salt
12-13 dl hvetemel
Lag gjærdeig og la heve på vanlig måte. Stekes ved 200 grader i ca 20 minutter 

Blåbærboller 40 stk:
2 pk gjær
5 dl melk
1 dl flytende honning
2 dl sirup
2 ts kardemomme
2 ts salt
16 dl hvetemel

Fyll:
1 beger kesam med vaniljesmak
2 dl blåbær
1 ts kanel 
1 dl vaniljesukker

Pensling:
1 egg
perlesukker

Lag gjærdeig og la heve i 30 min. Del deigen i 2 og kjevle ut til et rektangel. Bland vaniljekesam og blåbær og smør forsiktig utover deigen, strø på kanel og vaniljesukker. Rull deigen sammen til en pølse og skjær 20 "boller" av hvert rektangel. Legg bollene i muffinsformer og la etterheve i ca 30 min. Pensle med egg og strø på perlesukker. Stek bollene midt i ovnen ved 250 grader i 8 min. Ha noe lavere varme og lengre steketid hvis du bruker varmluft.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar