søndag 13. mars 2011

Nok en god bok fra Gunnar Staalesen

En av de første forfatterne som jeg stiftet bekjentskap med da jeg gikk over fra ungdomsbøker til mer voksenkrim var Gunnar Staalesen. Både "Dumbo og Maskefjes" og "Varg Veum" har jeg lest mye om, i tillegg til at jeg har lest flere andre bøker som er skrevet av Staalesen. 

Den siste jeg nå har lest er det Varg Veum som er hovedpersonen i - den heter "Vi skal arve vinden" og er nok en god bok i den lange rekken av Varg Veum-bøker. 
Varg Veums venninne Karin Bjørge ligger livstruende skadet på sykehuset, og Veum må innrømme det: Skylden er hans. Det hele starten med en forsvinningssak. Mannen til en av Karins venninner er borte. Han forsvant noen få dager før han skulle delta på en befaring på tomten til en planlagt vindmøllepark. Men da Varg Veum kommer til utbyggingsområdet henger det en skikkelse på et kors ute i havgapet. Etterforskningen fører bergensdetektiven inn i en konfliktmettet sak der miljøterrorisme, religiøs fanatisme, frynset forretningsmoral og en uløst forsvinningsgåte fra fortiden er viktige bestanddeler. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar