fredag 26. august 2011

Mellom sommerens lengsel og vinterens kulde

Jeg synes tittelen på denne kriminalromanen var så flott jeg! Den er skrevet av en svensk forfatter som jeg ikke har lest noen av tidligere, nemlig Leif GW Persson. Som kriminalroman fungerer denne bra og jeg kommer nok etterhvert til å lese de andre bøkene han har skrevet også selvom denne ikke nådde helt opp i toppskiktet for meg. 
En roman hentet fra politiets hverdag - en rå verden fylt av kynisme, intriger og maktkamp. En gråkald kveld i november hopper en amerikansk journalist fra 15. etasje i studenthjemmet i Stockholm hvor han bor. Selvmord, slår politiet fast i rapporten. Mannen var dessuten så hensynsfull at han etterlot seg et brev, et svært poetisk selvmordsbrev riktignok: - Jeg har levd mitt liv mellom sommerens lengsel og vinterens kulde... Men politiinspektør Lars Martin Johansson ved Rikskriminalen klarer ikke å slippe saken. Det er noe som ikke stemmer, mener han. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar