mandag 23. desember 2013

Pikekyss og førjulsgaver

Her er de siste gavene jeg har fått i julekalenderen fra Lilje - 2 hjerter, servietter og et englespill, pluss en fakkelboks som jeg ikke har bilde av. 
4. søndag i adventgave fra Lailahf var sjokoladedrikk, litt godteri, knapper og 2 nydelige nøster med Babyalpaca. Jeg har aldri prøvd dette garnet, men det kjennes veldig mykt og godt ut - jeg gleder meg til å prøve det!
Jeg hadde noen rester eggehvite og bestemte meg for å lage pikekyss av dem. Jeg leste en plass at man skulle ha lik mengde av eggehviter, sukker og melis i - og i mitt tilfelle var det 95 gram eggehviter jeg hadde (av 3 egg). Så i tillegg måtte jeg altså ha 95 gram sukker og 95 gram melis.

Jeg pisket eggehvitene med litt av sukkeret, før jeg gradvis tilsatte resten. Tilslutt siktet jeg i melisen og fortsatte og piske alt sammen. Deretter delte jeg massen i 2 og tilsatte noen dråper eplesmak (fra Panduro) og grønn konditorfarge i den ene halvdelen og noen dråper bringebæressens og litt rød konditorfarge i den andre. Deretter sprøytet jeg små topper ut på et bakepapir. Stekte dem i 1 time midt i ovnen på 110 grader. Så slo jeg av ovnen og åpnet den og lot dem stå og tørke natten over.
Disse forsvinner kjempefort - tror jeg må lage noen flere!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar